- رنگ بستهبندی: با توجه به اینکه کارخانهها بستهبندی محصولات خود را به ندرت تغییر میدهند و در حجمهای بسیار زیاد هم سفارش میدهند پس کیفیت و نوع رنگ به کار رفته در بستهبندیها نباید دائما تغییر کند. بنابراین توجه به این موارد هم گاهی میتواند راه گشا باشد.
- نوع آلیاژ کاربردی: نوع مواد و آلیاژی که در ساخت قطعات اصلی به کار میرود بسیار مرغوب است و به واسطه همین مرغوبیت از سایر مارکهای مشابه متمایز شده است. بدیهی است که نوع آلیاژ کاربردی در کیفیت ظاهری قطعه تاثیر گذار است.مواردی مانند نوع آلیاژ به کار رفته، پرداخت روی قطعات باعث تمایز قطعات اصلی و غیر اصلی میشود. فروشندگان لوازم یدکی معمولا از این طریق به کیفیت قطعات پی میبرند.
- نوع نوشتاری روی قطعه: شاید باورش سخت باشد اما حجم زیادی از لوازم یدکی موجود در بازار، در خارج از ایران تولید میشود! این موضوع سبب شده در روی بستهبندیها گاهی غلطهای املایی یا اصطلاحات و لغات اشتباه استفاده شود. برخی از کمپانیها نظیر بنز و بی ام و از اصطلاحات مخصوصی برای معرفی لوازم یدکی خود استفاده میکنند. از این رو، فروشندگان با دقت در این موارد ممکن است بتوانند به اصلی یا تقلبی بودن آنها پی ببرند.
- نوع پرچکاری: پرچ موجود در بعضی از قطعات از دیگر راههای تشخیص میباشد.نوع پرچ کاری از جمله مواردی هستند که اگرچه به تجربه و مهارت نیاز دارند اما معمولا راههای اصلی تشخیص لوازم یدکی تقلبی هستند.
- نوع جوشکاری: جوشکاری نیز از دیگر راههای تشخیص قطعه تقلبی از اصلی میباشد.
- لمس کردن قطعات: افراد با تجربه از لمس قطعات به اصلی یا غیر اصلی بودن آن پی میبرند.
- کیفیت بستهبندی: معمولاٌ موادی که در بستهبندی اصلی به کار میرود مرغوب بوده و این مسئله منجر به کیفیت ظاهری بالاتر بستهبندی اصلی نسبت به تقلبی و همچنین استحکام بیشتر آن میشود.
تشخیص لوازم یدکی تقلبی از اصلی
15
جولای